KÖP- OCH LEVERANSVILLKOR

1. UPPRÄTTANDE AV AVTAL OM KÖP

1.1. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Cria till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa Villkor.

1.2. Du måste vara minst 18 år för att handla på Cria. Ingen lägsta gräns för beställning. 

2. FRAKT- OCH LEVERANSVILLKOR 

2.1. Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar (helgfria vardagar, inom Sverige) från det att Cria har godkänt och bekräftat din order via e-post. Observera att leveranstiden är längre vid kampanjer, upp till en vecka. Om någonting skulle förlänga leveranstiden blir du alltid kontaktad med anledning till försening och information om ny leveransdag. Om din order blir försenad har du alltid rätt att häva ditt köp utan kostnad. Detta gäller även specialbeställningar.

2.2 Leveranstider
Vid kampanjer och erbjudanden på hemsidan kan leveranstiden vara längre, upp till en vecka.

2.3. Leveransalternativ
Vi skickar alla ordrar med DHL som uppger 1-3 dagars leveranstid, helgfria vardagar inom Sverige. Detta ska gälla alla postnummer inom Sverige. Alla paket upp till 20 kilo kan skickas med DHL Service Point och hamnar då hos ett ombud nära dig. För att hämta ut ditt paket hos ditt ombud behöver du ta med din legitimation. Du kan även skicka ett ombud att hämta ut ditt paket. Ombudet behöver då ta med både sin egen och din (köparens) legitimation. Paket som överstiger 20 kg levereras hem till dig, till dörren, med DHL Home Delivery. Vi erbjuder även att skicka Företagspaket. Paketet levereras då direkt till ditt företag och någon måste finnas på plats för att ta emot paketet mellan klockan 7.00 och 17.00 helgfria vardagar. Alla paket är spårbara vilket ger en trygghet för dig som kund.  Ett tips är att ladda ner Mina Paket eller annan app som samlar dina paket, ex DHL. Då läggs paketen till i appen och du kan enkelt följa ditt paket. Man kan även signera paketet med BankID för att någon annan ska kunna hämta ut paketet till dig (Gäller för DHL). Väljer du fraktalternativet avhämtning i butik kan du kostnadsfritt hämta din order i vår fysiska butik på Bonnorpsgatan 15 i Linköping, Tornby. Du får ett sms när din order är plockad och klar för avhämtning. Vi har öppet vardagar 10-19, lördagar 11-17 och söndagar 12-16.

2.4. Fraktkostnad
Det tillkommer fraktkostnad på alla beställningar. Inom Sverige har vi en fraktkostnad från 69kr* för alla paket upp till 20kg. Över 20kg räknas fraktkostnaden ut på vikt och volym - detta sker automatiskt i webbutiken och kostnaden för frakten redovisas i kassan. *Gäller ej Hemleverans eller Företagspaket.

2.5. Fraktfritt 

Beställningar inom Sverige som understiger 20kg skickas fraktfritt vid ordervärde från 999kr till ombud. Läs mer om ångerrätten längre ner på denna sida.

2.6. Vid ej uthämtade paket debiterar vi en avgift på 149 kr för hanteringen som uppstår. Försändelsen ligger hos DHL-ombudet i 7 dagar innan den returneras till oss. Utlösta paket omfattas inte av ångerrätten. Om du ångrar ett köp och vill returnera, måste du först hämta ut paketet och returnera enligt beskrivning.  Var noga när du fyller i ditt namn och adress. Om ditt paket hamnar hos fel ombud på grund av felaktig adressinformation och du vill att varan ska hamna på ett annat utlämningsställe (ett så kallat ändrat förfogande) debiterar vi transportörens avgift på 230 kr exkl. moms + eventuell frakt. Denna avgift tillkommer även om ändring av namn måste ske pga. felaktiga uppgifter i ordern. 

2.7. Transportskada

Anmäl transportskada till oss inom skälig tid. Med skälig tid menas inom två månader.

3. ÅNGERÄTT

3.1. Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Enligt distansavtalslagen har man rätt att ångra sitt köp inom fjorton (14) dagar från att man tagit emot varorna utan att ange någon anledning. Beroende på hur och om varan använts kan du få betala för eventuell värdeminskning. Varan får inte använts mer än nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion, i annat fall kan prisavdrag för värdeminskning göras. Samma villkor gäller för öppet köp som vi erbjuder i 30 dagar.

3.2. Returfrakt

Kostnaden för att skicka tillbaka ångrade köp betalar du som kund. Om du önskar returnera ska du alltid hämta ut paketet för att sedan skicka tillbaka till oss. Ta alltid kontakt med oss på hej@cria.se innan du returnerar din vara. Avgiften för att använda vår retursedel för din retur är 69 kr för paket under 20kg. För paket över 20 kg kontakta oss för prisuppgift. Det går bra att lämna tillbaka din vara direkt i vår butik i Linköping. Ta med följesedel / faktura / kvitto samt giltig legitimation.

3.3. Hur du ångrar ditt köp
Om du vill ångra ditt köp kontakta oss via telefon 013-474 24 74 eller e-post hej@cria.se. Du kan även välja att fylla i Konsumentverkets ångerblankett som du skickar in till oss, du hittar den här. Vi kan ordna en retursedel till dig vilket ger dig en förmånligare fraktkostnad tillbaka till oss. Kostnaden för returfrakten står du själv för så vid användandet av retursedel dras beloppet vid krediteringen av de returnerade varorna.

3.4. Återbetalning

Vi krediterar dig senast inom 14 dagar efter att vi mottagit ditt meddelande. Du kan dock få vänta på din återbetalning tills dess att varan kommit åter till oss eller att du kunnat lämna ett bevis på att varan återsänts till oss.

3.5. Ångerrätten gäller ej:
 
- Specialbeställda varor. D.v.s varor som specialtillverkats för dig eller på något annat sätt har en personlig prägel - Varor med bruten försegling, gäller varor som pulver, vätskor med mera, som av hygieniska- och säkerhetskäl inte kan återlämnas. Detta om förseglingen brutits av dig.

4. REKLAMATION

4.1. Felaktig eller skadad vara ska reklameras inom skälig tid. Meddelande som skickas inom två månader efter det att du märkt ett fel i en vara anses alltid ha lämnats i rätt tid. 

4.2. Reklamationen görs till Hej@cria.se eller på tel. 013-474 24 74. För att vi ska kunna hantera en reklamation som gäller skadade/defekta produkter behöver vi bilder. Det enklaste är att maila in reklamationen avseende skadade/defekta produkter till oss.

4.3. Om du fått en godkänd reklamation och behöver returnera produkter står Cria för fraktkostnaden. Kontakta oss alltid innan du returnerar en vara. Tänk på att packa varan ordentligt, du har ansvaret tills det att varan kommit tillbaka till oss.

4.4. Returnerade varor ska skickas till: Cria Nordic AB, Bonnorpsgatan 15, 582 73 Linköping. Vi löser inte ut paket som skickas som Postförskott. 

4.5. Om du önskar en utbytesvara vid felaktig eller skadad vara återbetalas dina utlägg som t.ex fraktkostnad i samband med reklamationen inom 14 dagar från att vi mottagit din vara. Om du inte önskar en utbytesvara, krediterar vi dig för den reklamerade varan samt ev. utgifter i samband med din reklamation som t.ex fraktkostnad senast inom 14 dagar efter att vi mottagit ditt meddelande. Du kan dock få vänta på din återbetalning tills dess att varan kommit åter till oss eller att du kunnat lämna ett bevis på att varan återsänts till oss.

4.6. Reklamationsrätten

Du har som konsument 3 års reklamationsrätt. Är du inte nöjd med hur vi hanterat din reklamation, kontakta då Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) i  Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). Vi följer alltid Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. 

Allmäna Reklamationsnämnden: https://www.arn.se

Box 174 101 23 Stockholm 

EU ODR: https://www.ec.europa.eu/odr 



Personuppgifter När du beställer från Cria godkänner du även att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att tillhandahålla en bra service. Cria försäkrar att vi aldrig kommer sälja eller överlåta dina uppgifter till någon annan. Du som kund har även rätt till dataportabilitet.

5. BETALNING

5.1 Vi använder säkerhetslösningen 3D-Secure för Klarna.

- Klarna Checkout - Faktura, delbetalning, kort, direktbetalning - För både privatpersoner och företag.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning, Swish eller direktbetalning via bank. Företag som väljer Faktura kommer få faktura via Klarnas samarbetspartner Billie. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. Se https://checkout.klarna.com/legal/swe/sv-se/generic.html (Länken öppnas i nytt fönster) för kompletta villkor gällande Klarna Checkout. (Vid köptillfället görs en kreditprövning av Klarna som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.) Ev. påminnelseavgift till Klarna är29-60 kr (beroende på betalningsalternativ) samt dröjsmålsränta motsvarande 18,9-21,90 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta, ränta beroende på betalningsalternativ. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Klarna uppfyller kraven för PCI DSS. (Payment Card Industry Data Security Standard).

- Swish Handel Förhandsbetala med Swish.

Kräver tillång till appen Swish. Så snart du genomför ett köp i webbutiken så ber systemet dig öppna Swish-appen på mobilen som då automatiskt hämtar all information. Snabbt och smidigt sätt att betala din order.

- Faktura (OBS endast för kommuner och landsting)

Detta betalningsalternativ är endast giltigt för kommuner, statliga företag, skolor och landsting. Här kan man ange separat leveransadress och hur fakturan ska märkas skrivs i meddelandefältet. Fakturan har 30 dagars betalningsvillkor. 

6. SMS OCH MAIL-UTSKICK

6.1. Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order. Har du inte lämnat ditt nummer i ordern kommer den informationen istället skickas via mail. Vi kan även komma att skicka ut mail rörande din order där vi önskar att du recenserar de produkter du beställt.

7. SÄKERHET OCH SEKRETESS

7.1. Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i Dataskyddslagen (GDPR). Vi använder SSL (Secure Socket Layer) vilket betyder att alla beställningar är krypterade, dvs helt säkra.

8. FÖRETAGSINFORMATION

8.1 Cria drivs av Cria Nordic AB 

Cria Nordic AB
Bonnorpsgatan 15
582 73 Linköping
org.nr. 559411-5429

Företaget är registrerat för F-skatt.