Från antikens lampor till dagens konst. Den fascinerande historien om Lamp Black

En av de vanligaste färgerna, Lamp Black, har ett av de mest fascinerande och äldsta pigmenten i konsthistorien. Det är så grundläggande att det nästan känns osynligt. Detta enkla mörka pigment har haft en stor betydelse genom årtusenden.

Lamp Black i serien Amsterdam Standard Acrylics

Ursprung från elden

AI-genererad bild som visar utvinningen av Lamp Black i antika Egypten
AI-genererad bild

Lamp Black har sitt namn från det sätt man i begynnelsen framställde pigmentet. När lampor och facklor användes skapades sot på insidan av dessa. Detta sot skrapades sedan av och användes som färg. Redan i antika Egypten använde konstnärer detta pigment för att skapa mörka nyanser i sina målningar och hieroglyfer. Pigmentet var lätt att få tag på och fanns överallt där eld och ljus fanns.

Billigt men älskat

Tack vare sin enkelhet blev Lamp Black ett av de billigaste pigmenten att producera, vilket gjorde det extremt populärt under historien. Konstnärer från de fattigaste till de rikaste använde det, och det var ett grundläggande inslag i deras paletter. Trots sitt enkla ursprung var pigmentet mycket uppskattat för sin mångsidighet. Den djupa svärtan och dess förmåga att blanda sig väl med andra pigment gjorde det oumbärligt för många typer av målningar och användes för att skapa skuggor och djupa verk. Tack vare sin kalla underton passade det särskilt bra för att skildra nattlandskap eller mörka, dramatiska himlar.

Användning i antiken och renässansen

Lamp Black användes flitigt i medeltida manuskript och renässansmålningar. En av de viktigaste egenskaperna hos pigmentet var dess stabilitet. Till skillnad från andra pigment som kunde blekna eller i värsta fall ändra färg över tid, behöll det sin svärta. I Asien användes också Lamp Black i tuschmålningar och kalligrafi. Det var verkligen, och är, ett pigment som användes över hela världen.

Från konst till industri

AI-genererad bild som illustrerar användningen av Lamp Black under industrialiseringen
AI-genererad bild

Under industrialiseringen började Lamp Black användas i andra applikationer än konst. Pigmentet blev en viktig del i tillverkningen av tryckfärg och gummi. Dess extremt fina partiklar gjorde det också användbart för att tillverka färg till tidiga kopieringsmaskiner och däcktillverkning. Detta pigment, som en gång bara tillhörde konstnärernas palett, hade plötsligt ett stort tekniskt värde.

Ett pigment för alla tider

Färgen Lamp Black I akrylfärg, sprayfärg och oljefärg från Amsterdam och Art Creation
Lamp Black från Royal Talens

Idag används Lamp Black fortfarande i konst och är en av de mest älskade svarta kulörerna. Det används även fortfarande inom industrin i allt från infärgning av plast och mycket annat. Idag har dock pigmentet syntetiska konkurrenter som kan ge ännu mörkare svärta, men Lamp Black har många andra fina egenskaper, som sin naturliga matthet och kalla undertoner, vilket gör det perfekt för att, bland mycket annat, skapa skuggor och kontraster.

Slutsats

Slutsatsen är att Lamp Black må vara ett enkelt pigment och med det en enkel, kanske inte så spännande historia, men dess närvaro har genomsyrat allt från antika målningar till modern teknologi och det fortsätter att vara en oumbärlig del av konstvärlden. Tänk på det nästa gång du ser en mörk, djup nyans i en äldre målning – det kan vara ett av världens äldsta pigment, sot från en gammal lampa som har rest genom historien.

Jämförelse mellan Lamp Black och Oxide Black (Mars Black)

Jämförelse av färg Lamp Black VS Oxide Black
En jämförelse mellan Lamp Black och Oxide Black (tonerna är överdrivna för förtydligandet)

Vi använder oss av termen Oxide Black i denna jämförelse. Oxide Black är egentligen en samlingsterm för pigmentet PBk11, vilket inkluderar populära namn som Mars Black.

Färgton:
Lamp Black (PBk6) har en neutral till kall underton, vilket ger en lätt blågrå nyans när det blandas med vitt. Det gör det till ett bra val för kalla skuggor och övergångar i landskap eller porträtt. Oxide Black (PBk11) har en varmare underton, vilket kan ge en brunaktig ton när det blandas med vitt. Detta gör att Oxide Black passar bättre för varmare och jordnära paletter.

Opacitet och täckförmåga:
Oxide Black är mer opakt än Lamp Black, vilket innebär att det ger en stark täckning och snabbt täcker underliggande färger. Detta gör Oxide Black idealiskt som underlag eller när du behöver täcka stora ytor med minimal användning av färg. Lamp Black är mindre opakt, vilket innebär att det ibland kräver fler lager för att uppnå samma täckning som Oxide Black. Detta gör det bättre för finare detaljer och lagertekniker där du vill bygga upp färgen gradvis.

Torktid:
Oxide Black är snabbtorkande, särskilt i oljemålning, vilket gör det användbart för lager-på-lager-målning och undermålningar. Lamp Black är långsamtorkande, vilket ger dig mer tid att arbeta med färgen, perfekt för detaljerat arbete.

Granulering:
I akvarell är Oxide Black granulerande, vilket skapar en texturerad effekt där pigmentet samlas i oregelbundna mönster. Lamp Black är icke-granulerande, vilket ger en jämn och slät färgyta.

Hitta Lamp black hos Cria